Beleid | Strategie | Uitvoering
C/O/m en
Not Sales Driven Organisaties
C/O/m bij
Veranderingsprocessen

Nieuwe Krachten

Alles verandert - en ook nog eens steeds sneller
Het kenmerk van menselijke samenlevingen is permanente verandering. Alleen wordt het tempo waarin dat gebeurt steeds hoger. Gevolg: het wordt steeds moeilijker om de veranderingen bij te houden, terwijl het juist steeds meer nodig is om erop te anticiperen.

Communiceren in een conflictueuze wereld
Bestaande structuren en processen verliezen hun nut en bestaansrecht. Zekerheden verdwijnen. Nieuwe economische, politieke en religieuze machten komen op. De wereld wordt steeds heterogener. Dat betekent meer kans op frictie en conflicten. Goede communicatie is de enige oplossing om de nieuwe samenleving die ontstaat leefbaar te houden.

Openheid is onvermijdelijk
Mensen zijn niet alleen mondiger, ze weten ook meer. Ondanks pogingen van overheden en organisaties om nieuws te 'sturen' hebben internet, GSM en andere nieuwe media gezorgd voor een revolutie in de informatievoorziening. Daarbij is het voor de burger zelf veel gemakkelijker geworden om nieuws te vinden en te verspreiden. Waardoor omgekeerd het steeds moeilijker wordt om zaken uit de openbaarheid te houden.

Communicatie is een beleidszaak
De rol van communicatie binnen organisaties wordt dus steeds belangrijker. En dus wordt communicatie ook noodgedwongen- steeds meer een zaak van primair beleid. Uitvoering blijft natuurlijk nodig, maar in het communicatiemanagement van de nabije toekomst zal het accent zich verleggen naar strategie.