Beleid | Strategie | Uitvoering
C/O/m en
Not Sales Driven Organisaties
C/O/m bij
Veranderingsprocessen

Een nieuwe visie en mentaliteit

Wat C/O/m uniek maakt
C/O/m is voorgekomen uit het besef dat de bestaande dienstverlening op communicatiegebied steeds meer tekort schiet. Belangrijkste oorzaak: het ontbreken van een adequate visie op de veranderende samenleving en hoe daarop optimaal te anticiperen. Klassieke commerciële communicatie en voorlichting voldoen simpelweg niet meer aan de eisen van deze tijd - om over die van de toekomende tijd nog maar te zwijgen. Na een lang proces van bezinning en rijping leidde dit tot de formulering van nieuwe uitgangspunten. Sleutelwoorden daarin zijn maatschappelijke accountability, respect voor alle relatiegroepen ('stakeholders') en het besef dat communicatie een veel centralere rol in de organisatie moet krijgen. Communicatie kan niet langer vallen 'onder' een bepaalde afdeling als marketing of algemene zaken, of er even 'bij gedaan worden'.

Geen reclame- of PR-bureau.
C/O/m is een multidisciplinaire organisatie van ervaren communicatiespecialisten en experts op andere managementterreinen. Op beleidsmatig en strategisch niveau kan C/O/m bijdragen om vanuit een breed perspectief nieuw communicatiebeleid te ontwikkelen, te regisseren en uit te voeren. Binnen C/O/m is de expertise aanwezig om daarbij waar nodig alle organisatiedisciplines te betrekken: HR, IT, administratie, finance, productie, marketing en externe relaties. Hierdoor kan C/O/m organisaties veel gestructureerder en maatschappijrelevanter ondersteunen.

Even sterk in het uitvoeringstraject
Een sterk punt van C/O/m is dat die nieuwe bezieling niet in de plaats komt van ouderwets communicatievakmanschap. De mensen achter C/O/m hebben een jarenlange expertise in het ontwikkelen, begeleiden en uitvoeren van (complexe) communicatieprojecten. Ze hebben succesvolle campagnes en andere cases op hun naam staan. Ook in de nieuwe benadering die C/O/m voorstaat blijven creativiteit, inzicht in de effectiviteit van in te zetten media (oud en nieuw, on en off-line) en down-to-earth projectbegeleiding van groot belang. Het verschil is dat deze beheersing van de verschillende 'communicatie-ambachten' nu gedreven wordt door één centraal richtingsgevoel. Ook wordt er beter en gestructureerder nagedacht over de implicaties voor de andere disciplines binnen de organisatie.

C/O/m is onafhankelijk
Of C/O/m nu op ad hoc basis wordt ingeschakeld of als interim communicatiemanager, we blijven opereren vanuit een onafhankelijk standpunt. Dat betekent: wél commitment aan, maar geen vereenzelviging met de opdrachtgever. Dit is met name belangrijk met het oog op de vereiste maatschappelijke accountability.

C/O/m opereert vanuit een breed perspectief
De aanpak van C/O/m is multidisciplinair en 'van boven naar beneden' kijkend. Binnen het eigen C/O/m-netwerk is expertise beschikbaar op alle managementterreinen. Dus behalve communicatie in strikte zin ook HR, accountancy, organisatiekunde, IT en opleidingen/trainingen.

Toelichting: wat in eerste instantie een communicatieprobleem lijkt, kan bij nadere analyse heel goed een organisatorisch, HR- of ander probleem blijken. C/O/m heeft de expertise om dit tijdig te onderkennen en met gefundeerde, discipline-overschrijdende oplossingen te komen.

C/O/m gaat beleidsmatig te werk
Communicatie volgens C/O/m is dus geen toolkit of trukendoos waaruit naar believen geput kan worden. C/O/m ziet communicatie als een zelfstandig beleidsinstrument. Daarom is het arbeidsterrein van C/O/m ook veel breder dan alleen 'reclame' of PR. Wat C/O/m voor uw organisatie kan doen is het managen van communicatiestromen op elk terrein. Vandaar dat de C/O/m-aanpak ook vraagt om een wezenlijke mentaliteitsverandering (en daartoe ook leidt).

C/O/m integreert externe met interne communicatie
Het bewust en systematisch inzetten van communicatie kan het functioneren en de beeldvorming van de organisatie sturen en optimaliseren. Goede externe communicatie maakt voor de buitenwereld duidelijk wat de organisatie is en doet. Goede interne communicatie zorgt voor binding en samenhang in de organisatie zelf. Als dan ook nog de wisselwerking tussen externe en interne communicatie optimaal is verhoogt dat het rendement van de inspanningen van de organisatie. Of het nu gaat om ondernemingen in de Marktsector of Not Sales Driven sectoren; goede communicatie levert een belangrijke bijdrage aan het succes van élke organisatie.