C/O/m en Externe Communicatie
C/O/m en externe communicatie Externe communicatie is nodig om het door u gewenste beeld van de organisatie te realiseren. Dat vergroot de geloofwaardigheid en de ontvangstbereidheid bij de externe relatiegroepen, van afnemers/cliënten tot andere stakeholders. Bij het (helpen) inrichten van het hiervoor benodigde communicatiebeleid maakt C/O/m een functioneel onderscheid tussen organisatiecommunicatie en marketingcommunicatie.
Organisatiecommunicatie
De inspanningen zijn gericht op het opbouwen en onderhouden van duurzame relaties met alle voor de organisatie van belang zijnde relatiegroepen. Tot de ingezette middelen behoren:
- Public relations
- Voorlichting
- Corporate advertising
- Omgevingsvormgeving (architectuur, verlichting, kleding en andere beeldbepalende factoren)
- Public affairs
- Financiële communicatie Arbeidsmarktcommunicatie
- Relaties met de pers en andere media
Marketingcommunicatie
Hier zijn de inspanningen primair transactiegericht. Marketingcommunicatie ondersteunt het geheel van activiteiten om (potentiële) afnemers (of, bij Not Sales Driven organisaties: cliënten) ertoe te bewegen 'voor de organisatie te (blijven) kiezen. Tot de ingezette middelen behoren:
- Reclame
- Sales promotion
- Direct Marketing
- Sponsoring
- Persoonlijke verkoop
- On- en off-line CRM-technieken